Více o programu a přednášejících
Výběr slovní zásoby v AAK
Dr. Judy Wine je izraelská logopedka s doktorátem v managementu vzdělávacích programů pro děti a mládež. Byla průkopnicí v oblasti rozvoje augmentativní a alternativní komunikace (AAK) v mezinárodním měřítku. Stala se zakladatelkou ISAAC (Mezinárodní asociace pro augmentativní a alternativní komunikaci) a ve vedení této organizace stála po mnoho let. V České republice vedla v devadesátých letech společně s Pninou Bialik první kurzy o augmentativní a alternativní komunikaci.
Poskytovala řadu kurzů AAK v Izraeli i v zahraničí. Přes více než 15 let byla členkou multidisciplinárního poradenského týmu v Izraelském Rett Syndrom centru a asistovala při rozvoji komunikačních systémů u více než dvou stě dětí s Rettovým syndromem. V roce 2009 vydala příručku s názvem "Možnosti rozvoje komunikačního programu pro dívky s Rettovým syndromem“, vydanou jak v angličtině, tak hebrejštině. Často pracuje s dětmi v domácím prostředí za účelem pomoci v komunikaci a interakci s dětmi pomocí AAK systémů jejich rodičům, sourozencům, prarodičům, učitelům, pečovatelům a ostatním,
AAK aktivity a jejich nácvik v prostředí školy a dalších zařízení
Dorothy Fraser, MCSP ze Skotska je členkou ISAAC BUILD výboru (ISAAC- mezinárodní asociece pro augmentativní a alternativní komunikaci), koeditorkou ISAAC časopisu Communication Support World Network (CSWN ) a představitelkou americké nestátní organizace Central Coast Children’s Foundation pro východní a střední Evropu. Její rolí v těchto organizacích je sdílet na mezinárodní úrovni informace týkající se podpory povědomí o AAK a její užívání v zemích, kde se augmentativní a alternativní komunikace teprve rozvíjí.
Vývoj AAK v naší zemi
Mgr. Lucie Laudová, speciální pedagog, logoped, pracuje jako ředitelka SPC pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na AAK, které v roce 1998 založila. V 90. letech organizovala první kurzy o metodách AAK s Judy Wine a Pninou Bialik. Lektorovala a dosud lektoruje kurzy o alternativní komunikaci.
Mgr. Jana Šarounová, speciální pedagog-logoped, od roku 1998 pracuje v SPC pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na AAK, věnovala se AAK u dětí, ale i u dospělých. Lektorovala řadu kurzů o AAK, je autorkou knihy Metody augmentativní a alternativní komunikace.
Vývojová perspektiva použití AAK u dětí – kazuistiky
Mgr. Aneta Blahová pracuje jako psycholožka na Oddělení klinické psychologie ve Fakultní nemocnici u Sv. Anny v Brně. Kromě toho má svou soukromou praxi, kde se věnuje především dětem s motorickým a kombinovaným postižením a zabývá se rozvoje nejen jejich komunikace, ale rozumových schopností obecně. V rámci postgraduálního studia se věnuje zpřesňování psychodiagnostiky u dětí s pohybovým postižením. Velkou inspirací a učitelem jí je pětiletý syn, který v komunikaci využívá prvky AAK.
Video modeling a jeho využití pro rozvoj komunikace u dětí s autismem
Bc. Jan Kouřil, ředitel Střediska včasné intervence Národního ústavu pro autismus (NAUTIS). Pracuje s dětmi do 7 let s poruchou autistického spektra nebo s podezřením na ni a s jejich rodiči. Věnuje se individuálním nácvikům dovedností u dětí a poskytuje terénní konzultace v rodinách i v předškolních zařízeních.
AAK u 2 – 4 letých dětí v rané péči i vzdělávání
AAK v praxi rodiny a MŠ – nácviky i praktické využití v denních činnostech s dětmi s různým typem postižení (PAS, DMO, VD)
Mgr. Irena Lintnerová vystudovala vychovatelství na SPgŠ v Prachaticích a poté dálkově speciální pedagogiku na FTVS UK Praha. Ve své praxi se setkala s osobami se sluchovým, tělesným a kombinovaným postižením, okrajově i se seniory. Její specializací se staly muzikoterapie, alternativní a augmentativní komunikační systémy (AAK), práce v rané péči a prolínání expresivních terapií do denních činností.
Na základě praktických zkušeností s dětmi s postižením i s dětmi zdravými se stala v roce 2002 spoluzakladatelkou občanského sdružení Kaňka, o. s., v Táboře, které se v průběhu let transformovalo na Základní školu a Mateřskou školu a poskytovatele sociálních služeb, Kaňka o.p.s. Od počátku v Kaňce pracuje jako ředitelka a terapeutka AAK/logopedka, muzikoterapeutka.
Není nic horšího, než si nerozumět
Výměnný komunikační systém jako možnost k rozvoji sociálních vztahů
Mgr. Libuše Neville je kvalifikovaným pedagogem prvního stupně ZŠ, má zahraniční zkušenosti z Velké Británie, kde působila ve speciálním školství se zaměřením na PAS, je certifikovanou implementorkou PECS (Picture Exchange Communication System – Obrázkový výměnný komunikační systém).
To, že nemluvím, neznamená, že nemám smysl pro humor
„Honzíkova cesta“ od cizince mezi námi po neuvěřitelného vtipálka
Ing. Jana Přikrylová absolvovala MZLU v Brně obor zemědělské inženýrství, do roku 2008 pracovala jako zootechnička, nyní pečuje o osobu blízkou.Je matkou Honzíka s DMO, který je žákem běžné školy, nemluví a ke komunikaci používá počítač s očním ovládáním a programem Grid 2.
Alternativní komunikace živě a přirozeně
Společně se bavíme každý jiným komunikačním prostředkem
Mgr. Bohdana Voříšková pracuje jako logoped Centra AAK při MŠ, ZŠ a SŠ Daneta v Hradci Králové, poskytuje poradenství v oblasti náhradních komunikačních systémů a nácviku jejich užívání. Zaškoluje komunikační partnery, tvoří komunikační materiály, vybírá technické pomůcky.Zároveň působí jakospeciální pedagog pro žáky s kombinovanými vadami v téže škole.
Kliknu a mluvím jako ty
Komunikační situace v průběhu školního dne nejen s pomocí technologií
Mgr. Lenka Říhová, speciální pedagog, zabývající se využitím tabletů pro vzdělávání dětí s postižením a propojením iPadů a alternativní komunikace. Iniciátorka vzniku komunity i-SEN.cz, platformy pedagogů, rodičů a dalších odborníků, kteří sdílejí zkušenosti v této oblasti. Autorka vzdělávacích kurzů, členka profesní skupiny Apple Distinguished Educators, skupiny aktivních pedagogů GEG ČR – Učte s námi a člen Rady starších Metodického portálu, místa pro sdílení zkušeností a inspirace mezi učiteli.
Aplikace komunikačního systému VOKS do výchovy a vzdělávání u dětí a žáků se závažným narušením komunikační schopnosti
PhDr. Margita Knapcová
Pracuje 23 let jako školský logoped s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, především s diagnózou PAS, mentálním, tělesným, smyslovým a kombinovaným postižením. Od roku 2001 zavádí v České republice komunikační systém VOKS. Má zahraniční zkušenosti v oblasti logopedie ze stáží v USA a Velké Británii.
Prohlášení o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací ve formátu pdf se otevře v novém okně.