Odklad školní docházky a vyšetření před 1. ročníkem aktuálně
1) Odklady školní docházky pro rok 2026
Upozorňujeme ty, kdo chtějí žádat pro své dítě o odklad školní docházky, že pokud je dítě narozeno do 31. 3. 2020, musí mít k odkladu doporučení od SPC/PPP i od odborného lékaře nebo klinického psychologa (dříve stačil pediatr). Pokud odborný lékař při vyšetření odklad doporučí, měl by vyplnit dokument níže na stránce Aktuality, s tím byste se pak objednali do SPC/PPP. Pokud se to nestihne do termínu zápisu, je každopádně nutné u zápisu požádat o odklad a ředitel školy řízení přeruší, dokud nedodáte potřebné dokumenty.
Pokud by odborný lékař či klinický psycholog odklad nedoporučil, PPP/SPC odklad doporučit také nemůže. Zároveň PPP/SPC není povinno odklad doporučit i v případě, kdy ho lékař doporučí.
U dětí narozených od 1. 4. 2020 je udělování odkladu ještě podle starých pravidel (tedy stačí doporučení pediatra a SPC/PPP).
Metodika MŠMT pro poradenská zařízení zároveň velmi zpřísňuje, komu je možno dle nových pravidel odklad udělit. Uvádí tyto příklady: Kdy bude zpravidla možný OŠD: Středně těžké a těžké mentální postižení, souběžné postižení více vadami ve vazbě na mentální postižení nebo autismus, závažný zdravotní stav (poúrazový/pooperační), infekční, autoimunitní, onkologická a chronická onemocnění aj. Kdy nebude zpravidla možný OŠD: nedokončený vývoj řeči, dyslalie, pracovní nezralost, socio-emoční nezralost, hyperaktivita, poruchy pozornosti, jiné životní podmínky – dítě z náhradní rodinné péče, dětského domova, odlišné kulturní prostředí – cizinec, dítě s odlišným mateřským jazykem, nerozvinuté jednotlivé percepce, smyslové vady – vady zraku, sluchu, tělesná postižení (kromě kombinací se středním a těžkým mentálním postižením, popř. autismem), aspergerův syndrom/autismus bez významných intelektových poruch. U závažné vady řeči, která zasahuje do oblasti percepce (porozumění) uvádí metodika toto: Doporučující posouzení k OŠD lze dítěti se závažnou vadou řeči, která zasahuje do oblasti percepce (porozumění), udělit v případě, kdy např. nelze jednoznačně určit míru/stupeň/závažnost a šíři obtíží přesahující rámec řečové a jazykové poruchy, je nedokončená diagnostika (probíhající diferenciální diagnostika s nutností zpřesňování závěrů/resumé), důsledkem existence další závažnosti či následných komplikací a zhoršování obtíží v řečové i neřečové oblasti, které by narušovaly proces zaškolení dítěte, a to také s ohledem zhodnocení rizika přetížení a adaptability, další závažné zdravotní postižení.
Odpovědi na často kladené otázky k odkladům z webu Pedagogické info.
2) Asistenti do 1. ročníků ZŠ od září 2026
Od září 2026 by dle novely vyhlášky měl být v každém 1. ročníku běžné ZŠ (nad 15 žáků) asistent pedagoga hrazený z rozpočtu. Z toho důvodu není třeba provádět před školou vyšetření, zda dítě potřebuje do 1. třídy asistenta pedagoga, protože tato podpora bude ve třídě zajištěna. Vyšetření je vhodné provést v případě potřeby, až když je z průběhu vzdělávání zjevné, že dítě potřebuje i jinou podporu (např. zohlednění chybovosti v klasifikaci, zařazení předmětu spec.ped. péče, IVP).
Prohlášení o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací ve formátu pdf se otevře v novém okně.











